BLOG (Część 3). Wybór Platformy Blogowej i Domeny…

Teoretycznie zacząć można wszędzie, ale jak marnie zaczniesz, tak prawdopodobnie marnie skończysz…

Odnosząc to do budowy własnego bloga – jeśli nie masz zamiaru ponosić żadnych kosztów, to tak naprawdę Twoje decyzje w dłuższej perspektywie czasu, mogą Ciebie dużo kosztować.

Przykład: pierwsze swoje blogi i strony, utworzyłem lata temu na “bezpłatnych” platformach myśląc, że jest to dobre rozwiązanie, ale tak naprawdę, często jak coś jest darmowe w Internecie, to nas to dużo później kosztuje. W przypadku moich blogów, była taka kwestia, że prowadząc je w pewnym momencie firmy (właściciele tych platform), włączyli na moich blogach reklamy np. Google Adsense, które tematycznie były dopasowane do treści moich blogów – patrząc pod kątem biznesowym na swój blog, nie ma takie coś najmniejszego sensu, bo poprzez te reklamy, traci się potencjalnych klientów, partnerów itd. Firmy te ponoszą koszty, choćby nawet związane z utrzymaniem serwerów, także muszą na czymś zarabiać i przeważnie właśnie uruchamiają reklamy na tych “darmowych” blogach.

Trzeba też o tym pamiętać, że firma posiadająca własną platformę blogową, może w każdej chwili stwierdzić, że to im się nie opłaca albo zwyczajnie nie chcą się tym więcej zajmować i z dnia na dzień, mogą usunąć wszystko z swoich serwerów (czyli również Twój blog).

Ja miałem np. taką sytuację kilka lat temu, kiedy umieszczałem wszystkie obrazki produktów do swojego sklepu internetowego i stron www, na darmowym serwerze jednej z firm i pewnego dnia otrzymałem e-mail, że będą usuwać wszystkie pliki z serwera w związku z wprowadzaniem płatnych pakietów – nie wziąłem tego komunikatu na poważnie i następnego dnia, moje konto w tamtym serwisie było wyczyszczone z plików, czyli na moich stronach i w sklepie, zrobił się mały bałagan – wszystkie obrazki zniknęły… Niesamowicie byłem wkurzony wtedy – tydzień czasu “odbudowywałem” wszystko…

Także nie tyle nie polecam, co wręcz odradzam korzystanie z darmowych platform blogowych, serwisów, w których możesz przechowywać swoje pliki itd., bo przyszłość Twojego bloga/biznesu jest wtedy zależna od widzimisię właścicieli danego serwisu… a pamiętaj, że oni muszą na czymś zarabiać, musi im się to opłacać, bo inaczej nie udostępniliby Tobie czegokolwiek za darmo.

Jaką Platformę Blogową Wybrać?

1) WordPress jako system blogowy, daje zdecydowanie największe możliwości blogerowi, bo jest mnóstwo wtyczek tworzonych specjalnie pod ten system, dzięki którym można “dokonać cudów” na swoim blogu. Sam system jest również przez cały czas rozwijany, aktualizowany od lat i jest on darmowy – sam system/skrypt jest darmowy, ale musisz sobie gdzieś wykupić hosting (serwer i domenę) i tutaj są koszty rzędu kilkuset złotych rocznie.

Pobierasz sobie pliki systemu ze strony WordPressa i instalujesz je na swoim opłaconym serwerze, zgodnie z instrukcją, a później dostosowujesz wszystko do własnych potrzeb (szablony, grafiki, menu itd.).

Ja osobiście wykorzystuję WordPressa do tworzenia blogów, bo jest to świetne narzędzie, aczkolwiek wymaga to trochę pracy, aby wszystko właściwie skonfigurować, przerobić itp.

2) Platforma blogowa KALATU – jest to platforma oparta również o system WordPress, ale jest tak zbudowana, aby utworzenie swojego bloga, jego konfiguracja i prowadzenie, były maksymalnie proste dla użytkownika. Nie trzeba się tutaj znać na wtyczkach, które trzeba albo warto zainstalować, nie trzeba aktualizować żadnych wtyczek, systemu itd. – tym wszystkim zajmuje się firma.

Poza tym ta platforma blogowa jest skonstruowana tak, aby umożliwić każdemu świeżo „upieczonemu” blogerowi, zarabiać pieniądze dzięki swojemu blogowi.

Minus jest taki, że są tutaj miesięczne opłaty abonamentowe od kilkudziesięciu dolarów do nawet $100 w zależności od wybranego wariantu.

Wybór Domeny Pod Kątem Swojego Bloga…

Serwisów, w których możesz zarejestrować swoją domenę jest sporo. Warto tutaj zwrócić uwagę na taką kwestię: jeśli dana firma/serwis, oferuje Ci rejestrację domeny za pierwszy rok za darmo (np. nazwa.pl), to z reguły przedłużenie tej domeny po roku czasu, na kolejny rok – będzie dużo kosztowało.

Często lepiej jest od razu za rejestrację domeny, zapłacić np. ok. 40 zł i po roku czasu, za przedłużenie tej domeny, również zapłacić podobną stawkę niż zarejestrować domenę za darmo, a po roku czasu szczęka Ci opadnie, jak zobaczysz kwotę do zapłaty np. w wysokości 123 zł.

Domena powinna być możliwie jak najkrótsza i łatwa do zapamiętania („wpadająca w ucho”) oraz związana w jakiś sposób z tematyką Twojego bloga.

W zasadzie różnie to można rozwiązać, jeśli chodzi o adres swojego bloga.

Przykłady:

– Blog znajdujący się pod domeną: http://www.lukaszgaluszka.com

– Domena wykorzystana do stworzonej strony: http://lukaszgaluszka.pl a blogi w subdomenach (czyli jakaś nazwa + adres domeny):

1. Blog w subdomenie dot. platformy reklamowej Traffic Monsoon http://trafficmonsoon.lukaszgaluszka.pl

2. Blog w subdomenie dot. zarabiania w Internecie http://blog.lukaszgaluszka.pl

Pamiętaj, że jeżeli poważnie myślisz o budowaniu swojego biznesu w Internecie w oparciu o swój blog – musisz się liczyć z kosztami, bo często to „darmowe”, w rzeczywistości i w dłuższej perspektywie czasu, może Cię dużo kosztować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *